In data de 26 februarie 2010 a avut loc dezbaterea "Optimizarea legislatiei privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri".
Evenimentul a fost organizata la initiativa Presedintelui Camerei Deputatilor, Roberta Anastase, in colaborare cu Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile si s-a bucurat de participarea a peste 50 de reprezentati ai ONG-urilor si institutiilor de stat cu atributii in reducerea cererii de droguri.
Agenda dezbaterii a fost structurata pe trei puncte:
(a) diferentierea pedepselor pentru posesia si consumul substantelor ilicite in vederea consumului propriu;
(b) solutii oferite de organizatiile non-guvernamentale pentru prevenirea si combaterea consumului ilicit de droguri si a riscurilor asociate;
(c) precizarea in cadrul legislativ a atributiilor institutiilor responsabile cu prevenirea si combaterea consumului ilicit de droguri si a riscurilor asociate
Subiectul discutiilor l-au constituit prevederile legii nr. 143/2000 cu privire la prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri.
Organizatiile membre RHRN au sustinut cateva puncte de modificare a legii 143/2000 precum si propuneri de imbunatatire a politicilor actuale in domeniul reducerii cererii de droguri.
In cele ce urmeaza sunt prezentate propunerile realizate de reprezentantii organizatiilor membre RHRN:
(a) diferentierea pedepselor pentru posesia si consumul substantelor ilicite in vederea consumului propriu;
Vorbitori: Marian Preda, Presedintele Comisiei Prezidentiale pentru Analiza Riscurilor Sociale si Demografice; Costin Militaru (Asociatia Integration), Eugen Hriscu (ALIAT), Valentin Simionov (RHRN)
Art. 4, Lg. nr. 143/2000
eliminarea pedepselor pentru posesie de cantitati mici de droguri si revizuirea anexelor I-III ale legii 143/2000;
stabilirea unor cantitati maxime legale pentru consumul propriu;
diferentierea pedepselor pentru detinerea unei cantitati ce depaseste limita legala in functie de tipul si periculozitatea substantei respective.
Astfel:
pentru drogurile de risc singura masura sa fie includerea in programe de reabilitare;
pentru drogurile de mare risc, primul pas sa fie includerea in programe de reabilitare, ulterior amenda si in ultima instanta detentie.
Art. 16, Lg. nr. 143/2000
specificarea de masuri concrete de protectie a martorilor care ofera informatii despre traficantii de droguri;
introducerea unor diferente care sa permita evaluarea contributiei martorului in functie de rezultatul obtinut: identificarea unui traficant sau identificarea unui consumator.
Urgentarea aplicarii art. 19^1* si art. 19^2* din Lg. nr. 143/2000 ce contin alternative la încarcerarea consumatorilor de droguri, prin dispunerea de masuri terapeutice inaintea adoptarii noului Cod Penal.
(b) solutii oferite de organizatiile non-guvernamentale pentru prevenirea si combaterea consumului ilicit de droguri si a riscurilor asociate;
Vorbitori: Mihaela Stefanescu, Liasson Officer, Romanian Angel Appeal si Catalina Iliuta – Biroul Natiunilor Unite pentru Droguri si Criminalitate / United Nations Office for Drugs and Crime (UNODC)
Pe parcursul ultimilor ani, cea mai mare parte a programelor de prevenire HIV/SIDA in randul consumatorilor de droguri injectabile au fost realizate cu suport financiar international. Intrucat majoritatea finantarilor internationale vor fi finalizate pe parcursul anului 2010 este necesara identificarea unei solutii viabile de continuare a acestor interventii la aceiasi parametrii calitativi;
(c) precizarea in cadrul legislativ a atributiilor institutiilor responsabile cu prevenirea si combaterea consumului ilicit de droguri si a riscurilor asociate
Vorbitor: Maria Georgescu (ARAS)
Responsabilitatea pentru punerea in aplicare a legii 143/2000 trebuie sa revina unei echipe (organism, agentie) multisectoriale (public, societate civila, privat) subordonata Primului Ministru cu rol in coordonarea, monitorizarea si evaluarea punerii in aplicare a legii (norme de aplicare, strategie, plan de lucru, responsabilitati, buget). Implementarea activitatilor de prevenire, tratament si reducere a riscurilor asociate consumului de droguri se va face de catre institutii si organizatii cu expertiza in domeniu pe baza contractarii serviciilor de catre autoritatea centrala si locala, in spiritul unui parteneriat benefic public privat.
Concluzie: In acest moment, in Romania, in ceea ce priveste consumul si traficul de droguri, exista nevoia de imbunatatire a sistemul legislativ si de dezvoltare a capacitatii administrative de a raspunde problematicii determinate de consumul de droguri.
Actiuni ulterioare
In urmatoarea perioada, un grup de lucru va fi organizat sub egida Presedentiei Camerei Deputatilor pentru a analiza toate propunerile aparute in cadrul dezbaterii si pentru a dezvolta un set de actiuni specifice care sa ajute la imbunatatirea actualului raspuns national vis-a-vis de problematica drogurilor.
am sotul condamnat 10 ani ptr trafic de droguri...pe o declaratie.NU SA GASIT NICI UN PIC DE DROG LA EL SAU LA PERCHEZITIE...INSTANTELE NU AL ASCULTA DOMNILOR...UNDE ESTE EGALITATEA INTRE CETATENI STA 10 ANI LA INCHISOARE NEVINOVAT
RăspundețiȘtergereVA EXISTA O LEGE PTR CEI CARE SUNT CONDAMNATI DEJA...NU STIU UNDE SA MAI DESCHIDEM DOSARUL K IN ROMANIA NIMENI NU RECUNOASTE K UN JUDECATOR A CONDAMNAT UN OM NEVINOVAT...TOATA JUSTITIA E CORUPTA LA NOI IN TARA...AM 2 COPII MINORI SI NICI COPIII NU APAR IN RECHIZITORIU SE FAC JMECHERII PE FATA IN JUSTITIE MAI BASEEEEEEEEEE
Buna ziua, va rugam sa ne comunicati detalii despre caz pe adresa office.rhrn@gmail.com.
RăspundețiȘtergere